Vijf manieren waarop CRM-software een architectenbureau helpt

CRM (Customer Relationship Management) geeft meerwaarde aan verschillende bedrijfstakken. Architectuur is een branche die buitengewoon veel oplossingen krijgt aangereikt door dit type software. Met een CRM-systeem worden de sales, de marketing, het databeheer én de klantcontacten van een architectenbureau efficiënter.

1. Het onderhouden van klantrelaties wordt simpeler

Eén van de hoofdfuncties van CRM-software is die van een digitale klapper waarin alle relevante gegevens over klanten, bouwbedrijven en andere factoren worden opgeslagen. Maar de software doet meer dan dat. Elke keer dat een medewerker contact heeft met een klant wordt de interactie tot in detail vastgelegd in het CRM. Daarmee kan het bureau de volgende contactmomenten beter afstemmen op de klant in kwestie en dat bevordert weer het winnen van het vertrouwen en de lange termijn relatie met deze partij.

2. Essentiële data bewaren en delen wordt eenvoudiger

Een modern CRM bestaat niet alleen uit een verzameling klantcontactgegevens. Het is ook een database van essentiële documenten en bestanden. In het systeem worden bouwplannen, contracten, projectvoortgangen en begrotingen opgeslagen. Deze extreem belangrijke gegevens kunnen bovendien gemakkelijk nageslagen worden door elke medewerker met bevoegdheid tot toegang. Ook vanuit huis en vanaf de bouwplaats, omdat de meeste CRM cloudbased dataopslag bieden. CRM biedt verder een veel betere privacybescherming dan een combinatie van verschillende databases en een onoverzichtelijke hoop documenten. Dit is iets wat met de nieuwe privacywetgeving van groot belang is voor bedrijven.

3. CRM stroomlijnt de workflow en verhoogt de productiviteit

CRM-software maakt het voor een architectenbureau mogelijk om de productiviteit naar een hoger niveau te tillen. Het verbetert de interne communicatie tussen medewerkers en afdelingen, maakt elke projectvoortgang doorzichtiger en biedt mogelijkheden om complexe ondernemingen tot behapbare taken terug te brengen. Beter nog, met de slimme software van een CRM-systeem kan projectmanagement tot in de fijne details worden gepland en aangepast, zodat de efficiëntie van een project ongekende hoogten bereikt.

4. Sterke automatisering van tijdrovende taken

Deze software kan gebruikt worden om templates aan te maken die snel kunnen worden ingevuld en intern gedeeld. Veel voorkomende taken binnen de architecten business zoals sales, offertes sturen en stapsgewijze facturering gaan daardoor minder tijd kosten. Medewerkers krijgen een bericht als een stap van het proces is afgerond en kunnen de nieuwe data direct in hun eigen taken verwerken. Bovendien kunnen ze ook online feedback leveren en overleggen over belangrijke gegevens, want CRM is óók een intern communicatiemiddel dat interacties via veel verschillende kanalen (telefoon, mail, chat) kan vervangen en centraliseren.

5. Betere marketing en verzilvering van kansen

De laatste belangrijke mogelijkheid van CRM-software is een uitgebreide analytische capabiliteit van het programma. Alle opgeslagen data over marketingtrajecten, leads en klanttevredenheid kunnen tot in detail geanalyseerd worden op hun effectiviteit. Zo kan de afdeling marketing precies nagaan welke campagnes veel conversies op hebben gebracht, welke doelgroepen gevoelig zijn voor een bepaalde uiting en welke reclames de meeste exposure genereerden. Het uitgebreide klantmanagementsysteem kan bovendien worden ingezet om leads te herkennen en de juiste acties te ondernemen om nieuwe klanten van deze contacten te maken.

rachele